loading...

دستگاه ازن

بازدید : 188
يکشنبه 17 اسفند 1399 زمان : 11:59

ازن ساز خانگی

ازن ساز خانگی یکی از پرکاربرد ترین بخش های این تکنولوژی هست که برای استریل محیط خانه کاربرد دارد . از دستگاه های اوزون ژنراتور خانگی می توان با ظرفیت های مختلف برای ابعاد مختلف استفاده کرد البته استفاده از ازن ساز های خانگی شرایط خاص خود را دارد که از جمله ی انها نبود جامعه ی انسانی در محل مورد نظر می باشد .

ازن و کرونا

ویروس ها مولکولهای زیستی پیچیده ای هستند به طور معمول موجودات زنده ای نمیباشند و برای فعال شدن به یک سلول زنده نیاز دارند. یک راهکار موثر و سریع جهت ار بین بردن ویروس ها استفاده از گاز ازن است . مطالعات زیادی استفاده از گاز اوزون جهت از بین بردن ویروس SARS را تایید کرده است و از آنجایی كه ساختار كرونا ویروس جدید ۲۰۱۹-nCoV تقریباً مشابه با coronavirus SARS است ، به راحتی می توان گفت ازن در مورد coronavirus جدید نیز موثر خواهد بود.

مطالعه ای در این مورد در انستيتو ویروس شناسی در هوبئی چین انجام شده است. پیشرفت این مطالعه در مورد تاثیر گاز ازن در از بین بردن ویروس کرونا نتایج مثبتی داشته است و به طور رسمی در ژورنال Virology منتشر شده است. تاکنون بیش از ۱۷ مطالعه علمی وجود دارد که نشان می دهد گاز ازن قادر به از بین بردن ویروس های SARS و مشابه آن است.

اوزون با انتشار درون پوشش پروتئین، کپسید ویروس ها را از بین می برد و در نتیجه باعث آسیب RNA و DNA ویروسی می شود. در غلظت های بالاتر ، ازن با اکسیداسیون پوسته پروتئین خارجی یا کپسید یا پروتئین خارجی را از بین می برد.

دستگاه اوزون ساز ضد عفونی هوا و سطوح

گاز ازن نیمه عمر پایینی دارد و این امتیازی برای استفاده از ازن ساز به عنوان یک ضد عفونی کننده در محیط های مانند بیمارستان‌ها، بانک‌ها، هتل ها ، ادارات، اتاق جلسات و کنفرانس، مجالس ، هوای منزل یا محل کار، اماکن عمومی، قطار و پایانه‌های مسافربری و … می باشد. همپنین در شرایط حاضر نیز استفاده از گاز اوزون جهت نابودی ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان رایج می باشد

همان طور که پیش تر نیز گفته شد می توان از ازن ساز برای مصارف خانگی استفاده کرد که از جمله ی انها ضدعفونی هوا و سطوح میش باشد اوزون با نفوذ به تمامی محل های مورد نظر می تواند ۹۹٫۹ درصد محل را پاک سازی و ضدعفونی کند .

چون ازن خاصیت گازی دارد و جامد و مایع نیست لذا مانعی در نفوذ به جاهای مختلف ندارد و یکی از بزرگترین مزیت ها همین هست .

نکته ی بسیار مهم دستگاه ازن ساز نیاز به هیچ ماده ی خاصی ندارد و این ژنراتور با استفاده از مولکول های اکسیژن موجود در هوا تولید میشود در واقع شما با خریدن این دستگاه دیگر هیچ هزینه ی اضافی دیگری پرداخت نمیکنید این در حالی هست که دستگاه های دیگر نیاز به هزینه نگهداری دارند مثلا اکثر انها نیاز به تعویض فیلتر دارند که اوزون ساز از این قاعده استثناست .

همچنین با رشد تکنولوژی و ایده های نو در استفاده از گاز اوزون ، میتوان از دستگاه های اوزون ساز بصورت محلول (آب ازنیت)، بخار سرد و … جهت ضد عفونی، سطوح، تجهیزات، منسوجات، موادغذایی و جامعه انسانی، استریل ماسک های پزشکی، البسه و وسایل آزمایشگاهی و پزشکی استفاده کرد.

مزایای استفاده از ازن در تصفیه هوا و کنترل بو در محیط

عملکرد سریع ازن

از بین بردن کلیه ویروس ها و باکتری ها

ازبین بردن قارچ و جلوگیری از ایجاد کپک

عدم تولید مواد خطرناک و پسماند شیمیایی

بهبود کیفیت هوا ومحیط منزل ، محیط کار و...

حذف بوی نا مطبوع محیط

ازن نیمه عمر کوتاهی دارد و پایدار نیست پس از مدت کوتاهی به مولکول پایدار اکسیژن تبدیل می شود، از این رو اوزون هیچ گونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد (بر خلاف ضدعفونی کننده های معمولی مثل کلر و فرمالین) و این دلیل مناسبی برای استفاده از این گاز با قدرت در ضد عفونی آب می باشد.

دستگاه اوزون ساز استخر

دستگاه اوزون ژنراتور استخر به دلیل کاربردی بودن و مزایایش محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. زیرا علاوه بر استخرهای شنا، در پارک های آبی ، استخرهای ماهی و سایر آبزیان ، جکوزی ، اسکرابر نیز کاربرد دارد. طبق قوانین وزارت بهداشت، افرادی که از اوزون ساز جهت ضد عفونی آب استخر استفاده می کنند ملزم به استفاده از کلر در کنار آن نیز می باشند. با این وجود ازن ژنراتور استفاده از کلر را بسیار کاهش داده و در کنار کلر مزایای بسیار زیادی دارد.

گاز اوزون در استخر با ایجاد شفافیت در آب جلوه ای بسیار زیبا به استخرها می دهد. استفاده از کلر در دراز مدت باعث کدر شدن سرامیک های استخرها شده و همچنین توانایی از بین بردن جلبک های ته استخر را نیز ندارد. و برای شفاف سازی سرامیک ها و جلبک زدایی کف استخرها باید استخر ها را خالی کرده و تمیز کرد و دوباره از آب پر نمود که باعث مصرف بیش از حد آب خواهد شد.

همچنین بوی کلر که در آب استفاده می شود برای بسیاری از افراد نیز ناخوشایند بوده و ضررهای زیادی دارد. اوزون ژنراتور از ایجاد رسوب در کف استخر جلوگیری کرده و تمامی مواد آلی کف استخر را از بین برده و حتی اگر از ابتدای استفاده از استخر از آن استفاده شود از ایجاد رسوب و جلبک نیز خودداری خواهد کرد. به این دلیل استفاده از اوزون در استخرها باعث کاهش مصرف آب خواهد شد؛ و دیگر نیازی به تعویض مکرر آب استخرها نمی باشد.

دستگاه اوزون ساز استخر از پوسیدگی تجهیزات تصفیه استخرها نیز جلوگیری می کند. ازن با مواد شیمیایی که باعث بوی بد در آب می شوند ترکیب شده و آنها را اکسید کرده و از ایجاد بوی بد در استخرها جلوگیری می کند. قبل از خرید ازون ساز استخر باید با توجه به حجم آب استخر دستگاه را انتخاب کرد تا توانایی ضد عفونی این حجم از آب را داشته باشد. در صورت انتخاب اشتباه متأسفانه دستگاه کارایی لازم را نداشته و هیچ تاثیری از آن شاهد نخواهیم بود.

معمولاً حباب زنی ازن ژنراتور از کف استخر صورت گرفته و به بالای استخر هدایت می شود. جهت بالا بردن کارایی آن، لوله هایی در اطراف استخر جهت تماس هر چه بیشتر ازن با آب استخر ایجاد شده اند. اگر ازون با آلودگی های استخر برخورد نکند، عملاً هیج فایده ای ندارد. به این دلیل تلاش طراحان دستگاه این است که با روش هایی تماس ازون با آب را افزایش دهند. ازن ساز همچنین سرعت گندزدایی را به شدت و گاهی تا حدود ۱۰۰ درصد افزایش می دهد.

و این گزینه باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خرید مواد شیمیایی جهت ضد عفونی خواهد شد. استفاده از دستگاه ازن ژنراتور استخر در استخر هتل های مجلل و آپارتمان های مدرن با استقبال بی نظیری روبرو شده است. زیرا استفاده از آن تجمل و جلوه ای خاص به دلیل شفافیت و زلالی آب به استخرها داده و توجه همه را از لحاظ زیبایی به خود جلب می کند.

مدت زمانی است استفاده از گاز ازن با سرعت زیادی جایگزین استفاده از کلر در استخر ها شده است. نتیجه تحقیقات در این زمینه نشان میدهد استریل کردن آب استخر به وسیله دستگاه اوزون ساز ۳۰۰۰ بار سريعتر از کلر عمل می کند زیرا ازن بر ديواره ميکرو ارگانيسم ها تأثير مي گذارد ولی کلر می بايستی از ديواره عبور کرده و دقيقاً روی هسته عمل کند.

ازن کمتر از مواد کلر باعث خوردگي ديواره استخر، لوله ها و … میشود و دوام آب استخر را هم افزايش می دهد و باعث میشود که بو – رنگ و طعب آب استخر از بین برود . ثانیا اثراتی مثل تغيير ظاهر ناخن – قرمز شدن چشم ها و خارش و سوزش پوست و همچنين ابتلاي غير معمول غريق نجاتها و شناگران حرفه اي به آسم که یه علت وجود بخارات سمي حاصل از کلر در محوطه استخرها بوده است، با استفاده از دستگاه ازن ساز از بین می رود.

دستگاه ازن ژنراتور در شست و شوی میوه و سبزیجات

استفاده از ازن ژنراتور به جای مواد شیمیایی در شستشوی میوه و سبزجات بسیار رایج می باشد. از جمله مزایای استفاده از اوزون ژنراتور در این کاربری میتوان به بهبود طعم و ظاهر مواد غذایی تازه، عمر مفید بیشتر (کاهش تعداد باکتری هایی که منجر به فساد مواد غذایی می شوند)، استفاده کمتر از آب (از بین بردن آلودگی های درون آب)، محدود کردن THM و سایر فرآورده های فرعی کلرید شده، کاهش سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی باقیمانده در مواد غذایی و …. شود.

دستگاه اوزون ساز مرغداری

ضد عفونی آب مصرفی و سیستم آبرسانی و آب مورد نیاز برای واکسیناسیون مرغداری

شستشوی سالن مرغداری و تجهیزات با اب ازنیته

ضدعفونی تخم مرغ در اتاق گاز اوزون یا آب ازن دار

حذف بوی آمونیاک مرغداری و انجام میکروب زدایی و غبارگیری

ضدعفونی انبار دانه وخوراک

اتاقک ضد عفونی افراد و کارکنان مرغداری و لباس

ضد عفونی اتاق های ستر و هچر در مراکز جوجه کشی

سیستم تصفیه و ضدعفونی هوا در حال گردش در سالن مرغداری با گاز ازن

ضدعفونی آخر دوره ای سالن و لوازم با گاز ازن در غلظت بالا

دستگاه اوزون ساز دامداری

ضد عفونی آب مصرفی دام

ضد عفونی پستان و درمان بیماری ورم پستان با آب ازن دار در دامداری

ضدعفوني و تصفيه هواي سالن شيردوشي و زايشگاه دامداري

استفاده از آب ازن دار به جاي آب داغ در شستشوي CIP دستگاه شير دوش

کاهش بو و حشرات در دامداری

استفاده از آب ازن دار به جای سموم شیمیایی برای کاهش میکروبی در کود بستر

دستگاه اوزون ساز در موارد کشاورزی

ازن ساز در صنعت کشاورزی باعث افزایش طول عمر گیاهان، کشتن علف های هرز، افزایش اکسیژن در اطراف ریشه و کاهش مصرف کود میشود. استفاده از گاز اوزون برای آبیاری (آب ازنیته) درختان میوه ، تاکستان ها، سبزیجات و … در جلوگیری از ابتلا به بیماری های کشنده بسیار مفید است. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سرعت رشد و افزایش عملکرد برخی از محصولات کشورزی از جمله گوجه فرنگی، گندم، توت فرنگی، صیفی جات و …

کاهش نیاز به مصرف کود

از بین بردن انگل خاک و کنترل علف های هرز و غیر فعال شدن میکرو ارگانسیم ها و از بین بردن عفونت ناشی از میکروارگانیسم با استفاده از ازن ژنراتور بسیار آسان میشود .

محافظت در برابر بیماری ها

سازگاری ازن با محیط زیست و عدم با قی ماندن مواد شیمیایی و مضر از آن
تصفیه فاضلاب تولیدی کشاورزی




یکی از مهم ترین گام ها در تصفیه شیمیایی آب و فاضلاب، گند زدایی و حذف میکروارگانیسم های مختلف، باکتری ها، مواد آلی و معدنی مضر می باشد.

ترکیبات کلر از جمله مواد گند زدا و ضدعفونی کننده برای تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب صنعتی و بهداشتی استفاده میشود ولی امروزه با توجه به تولید مواد مضر و سرطان زا از قبیل تری هالومتان و ترکیبات آلی کلرینه در مصرف کلر برای تصفیه آب و فاضلاب، ازن ژنراتور در حال جایگزین شدن با کلر می باشد. اوزون بدلیل عمر کوتاه پس از مدت زمانی به اکسیژن تبدیل می گردد و در نتیجه در اثر واکنش ازن با مواد آلی و معدنی موجود در آب و فاضلاب ، هیچ ماده مضری بوجود نخواهد آمد و این دلیل به محبوبیت استفاده از اوزون ژنراتور به جای کلر در صنعت آب و فاضلاب افزوده است.

ازن ژنراتور در مخازن هوادهی برای تبدیل COD به BOD و تجزیه پذیری بیولوژیکی بیشتر فاضلاب، ضمن ته نشینی بهتر در حوضچه های ته نشینی ثانویه، استفاده می شود. استفاده از ژنراتور ازن در تصفیه خانه های فاضلاب موجب افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها با افزایش راندمان تصفیه بیولوژیکی می شود

استفاده از گاز ضدعفونی کننده ازن، یاعث جلوگیری از ورود فاضلاب های بهداشتی و صنعتی آلوده به طبیعت و در نتیجه جلوگیری از آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی شده و تاثیر بسیار زیادی بر عدم شیوع بیماری های واگیردار خواهد داشت.

سایر کاربرد های دستگاه اوزون ساز در صنایع

شستشو و ضد عفونی ظروف و بسته بندی ها مواد غذايی.
میکروب زدايی مواد غذايی در طی فرآيند توليد، حمل و نقل و توزيع
ضد عفونی ماشین های حمل مواد غذايي.
استریل کردن يخچال‌های صنعتی و انبارهای مواد غذایی
استفاده از يخ ازن دار جهت نگهداری گوشت، مرغ، ماهی و ساير مواد فاسد شدنی.
اسپری ازون برای ضدعفونی کردن البسه و لوازم مانند دستکش، پیشبند، چکمه و تیغه‌های چاقو در حین کار
افزايش تاريخ مصرف و زمان ماندگاري مواد غذايي با استفاده از گاز ازن در زمان بسته بندي مواد غذايي به جاي گاز ازت
تصفيه آب برج‌هاي خنک‌کننده (بدون نياز به ضد رسوب و ضد خوردگي)
ضدعفونی دیواره سیستم‌های خنک کننده (کولرها)
سازمان‌هاي تائيد كننده استفاده از اوزون در صنایع غدایی

معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت – درمان و آموزش پزشكي ايران
سازمان سلامتي شغلي آمريكا OSHA
سازمان غذا و داروي امريكاFDA
سازمان غذایی دارویی اروپا ADEC
آژانس حفاظت محيط زيست EPA

ازن ساز خانگی

ازن ساز خانگی یکی از پرکاربرد ترین بخش های این تکنولوژی هست که برای استریل محیط خانه کاربرد دارد . از دستگاه های اوزون ژنراتور خانگی می توان با ظرفیت های مختلف برای ابعاد مختلف استفاده کرد البته استفاده از ازن ساز های خانگی شرایط خاص خود را دارد که از جمله ی انها نبود جامعه ی انسانی در محل مورد نظر می باشد .

ازن و کرونا

ویروس ها مولکولهای زیستی پیچیده ای هستند به طور معمول موجودات زنده ای نمیباشند و برای فعال شدن به یک سلول زنده نیاز دارند. یک راهکار موثر و سریع جهت ار بین بردن ویروس ها استفاده از گاز ازن است . مطالعات زیادی استفاده از گاز اوزون جهت از بین بردن ویروس SARS را تایید کرده است و از آنجایی كه ساختار كرونا ویروس جدید ۲۰۱۹-nCoV تقریباً مشابه با coronavirus SARS است ، به راحتی می توان گفت ازن در مورد coronavirus جدید نیز موثر خواهد بود.

مطالعه ای در این مورد در انستيتو ویروس شناسی در هوبئی چین انجام شده است. پیشرفت این مطالعه در مورد تاثیر گاز ازن در از بین بردن ویروس کرونا نتایج مثبتی داشته است و به طور رسمی در ژورنال Virology منتشر شده است. تاکنون بیش از ۱۷ مطالعه علمی وجود دارد که نشان می دهد گاز ازن قادر به از بین بردن ویروس های SARS و مشابه آن است.

اوزون با انتشار درون پوشش پروتئین، کپسید ویروس ها را از بین می برد و در نتیجه باعث آسیب RNA و DNA ویروسی می شود. در غلظت های بالاتر ، ازن با اکسیداسیون پوسته پروتئین خارجی یا کپسید یا پروتئین خارجی را از بین می برد.

دستگاه اوزون ساز ضد عفونی هوا و سطوح

گاز ازن نیمه عمر پایینی دارد و این امتیازی برای استفاده از ازن ساز به عنوان یک ضد عفونی کننده در محیط های مانند بیمارستان‌ها، بانک‌ها، هتل ها ، ادارات، اتاق جلسات و کنفرانس، مجالس ، هوای منزل یا محل کار، اماکن عمومی، قطار و پایانه‌های مسافربری و … می باشد. همپنین در شرایط حاضر نیز استفاده از گاز اوزون جهت نابودی ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان رایج می باشد

همان طور که پیش تر نیز گفته شد می توان از ازن ساز برای مصارف خانگی استفاده کرد که از جمله ی انها ضدعفونی هوا و سطوح میش باشد اوزون با نفوذ به تمامی محل های مورد نظر می تواند ۹۹٫۹ درصد محل را پاک سازی و ضدعفونی کند .

چون ازن خاصیت گازی دارد و جامد و مایع نیست لذا مانعی در نفوذ به جاهای مختلف ندارد و یکی از بزرگترین مزیت ها همین هست .

نکته ی بسیار مهم دستگاه ازن ساز نیاز به هیچ ماده ی خاصی ندارد و این ژنراتور با استفاده از مولکول های اکسیژن موجود در هوا تولید میشود در واقع شما با خریدن این دستگاه دیگر هیچ هزینه ی اضافی دیگری پرداخت نمیکنید این در حالی هست که دستگاه های دیگر نیاز به هزینه نگهداری دارند مثلا اکثر انها نیاز به تعویض فیلتر دارند که اوزون ساز از این قاعده استثناست .

همچنین با رشد تکنولوژی و ایده های نو در استفاده از گاز اوزون ، میتوان از دستگاه های اوزون ساز بصورت محلول (آب ازنیت)، بخار سرد و … جهت ضد عفونی، سطوح، تجهیزات، منسوجات، موادغذایی و جامعه انسانی، استریل ماسک های پزشکی، البسه و وسایل آزمایشگاهی و پزشکی استفاده کرد.

مزایای استفاده از ازن در تصفیه هوا و کنترل بو در محیط

عملکرد سریع ازن

از بین بردن کلیه ویروس ها و باکتری ها

ازبین بردن قارچ و جلوگیری از ایجاد کپک

عدم تولید مواد خطرناک و پسماند شیمیایی

بهبود کیفیت هوا ومحیط منزل ، محیط کار و...

حذف بوی نا مطبوع محیط

ازن نیمه عمر کوتاهی دارد و پایدار نیست پس از مدت کوتاهی به مولکول پایدار اکسیژن تبدیل می شود، از این رو اوزون هیچ گونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی گذارد (بر خلاف ضدعفونی کننده های معمولی مثل کلر و فرمالین) و این دلیل مناسبی برای استفاده از این گاز با قدرت در ضد عفونی آب می باشد.

دستگاه اوزون ساز استخر

دستگاه اوزون ژنراتور استخر به دلیل کاربردی بودن و مزایایش محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. زیرا علاوه بر استخرهای شنا، در پارک های آبی ، استخرهای ماهی و سایر آبزیان ، جکوزی ، اسکرابر نیز کاربرد دارد. طبق قوانین وزارت بهداشت، افرادی که از اوزون ساز جهت ضد عفونی آب استخر استفاده می کنند ملزم به استفاده از کلر در کنار آن نیز می باشند. با این وجود ازن ژنراتور استفاده از کلر را بسیار کاهش داده و در کنار کلر مزایای بسیار زیادی دارد.

گاز اوزون در استخر با ایجاد شفافیت در آب جلوه ای بسیار زیبا به استخرها می دهد. استفاده از کلر در دراز مدت باعث کدر شدن سرامیک های استخرها شده و همچنین توانایی از بین بردن جلبک های ته استخر را نیز ندارد. و برای شفاف سازی سرامیک ها و جلبک زدایی کف استخرها باید استخر ها را خالی کرده و تمیز کرد و دوباره از آب پر نمود که باعث مصرف بیش از حد آب خواهد شد.

همچنین بوی کلر که در آب استفاده می شود برای بسیاری از افراد نیز ناخوشایند بوده و ضررهای زیادی دارد. اوزون ژنراتور از ایجاد رسوب در کف استخر جلوگیری کرده و تمامی مواد آلی کف استخر را از بین برده و حتی اگر از ابتدای استفاده از استخر از آن استفاده شود از ایجاد رسوب و جلبک نیز خودداری خواهد کرد. به این دلیل استفاده از اوزون در استخرها باعث کاهش مصرف آب خواهد شد؛ و دیگر نیازی به تعویض مکرر آب استخرها نمی باشد.

دستگاه اوزون ساز استخر از پوسیدگی تجهیزات تصفیه استخرها نیز جلوگیری می کند. ازن با مواد شیمیایی که باعث بوی بد در آب می شوند ترکیب شده و آنها را اکسید کرده و از ایجاد بوی بد در استخرها جلوگیری می کند. قبل از خرید ازون ساز استخر باید با توجه به حجم آب استخر دستگاه را انتخاب کرد تا توانایی ضد عفونی این حجم از آب را داشته باشد. در صورت انتخاب اشتباه متأسفانه دستگاه کارایی لازم را نداشته و هیچ تاثیری از آن شاهد نخواهیم بود.

معمولاً حباب زنی ازن ژنراتور از کف استخر صورت گرفته و به بالای استخر هدایت می شود. جهت بالا بردن کارایی آن، لوله هایی در اطراف استخر جهت تماس هر چه بیشتر ازن با آب استخر ایجاد شده اند. اگر ازون با آلودگی های استخر برخورد نکند، عملاً هیج فایده ای ندارد. به این دلیل تلاش طراحان دستگاه این است که با روش هایی تماس ازون با آب را افزایش دهند. ازن ساز همچنین سرعت گندزدایی را به شدت و گاهی تا حدود ۱۰۰ درصد افزایش می دهد.

و این گزینه باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خرید مواد شیمیایی جهت ضد عفونی خواهد شد. استفاده از دستگاه ازن ژنراتور استخر در استخر هتل های مجلل و آپارتمان های مدرن با استقبال بی نظیری روبرو شده است. زیرا استفاده از آن تجمل و جلوه ای خاص به دلیل شفافیت و زلالی آب به استخرها داده و توجه همه را از لحاظ زیبایی به خود جلب می کند.

مدت زمانی است استفاده از گاز ازن با سرعت زیادی جایگزین استفاده از کلر در استخر ها شده است. نتیجه تحقیقات در این زمینه نشان میدهد استریل کردن آب استخر به وسیله دستگاه اوزون ساز ۳۰۰۰ بار سريعتر از کلر عمل می کند زیرا ازن بر ديواره ميکرو ارگانيسم ها تأثير مي گذارد ولی کلر می بايستی از ديواره عبور کرده و دقيقاً روی هسته عمل کند.

ازن کمتر از مواد کلر باعث خوردگي ديواره استخر، لوله ها و … میشود و دوام آب استخر را هم افزايش می دهد و باعث میشود که بو – رنگ و طعب آب استخر از بین برود . ثانیا اثراتی مثل تغيير ظاهر ناخن – قرمز شدن چشم ها و خارش و سوزش پوست و همچنين ابتلاي غير معمول غريق نجاتها و شناگران حرفه اي به آسم که یه علت وجود بخارات سمي حاصل از کلر در محوطه استخرها بوده است، با استفاده از دستگاه ازن ساز از بین می رود.

دستگاه ازن ژنراتور در شست و شوی میوه و سبزیجات

استفاده از ازن ژنراتور به جای مواد شیمیایی در شستشوی میوه و سبزجات بسیار رایج می باشد. از جمله مزایای استفاده از اوزون ژنراتور در این کاربری میتوان به بهبود طعم و ظاهر مواد غذایی تازه، عمر مفید بیشتر (کاهش تعداد باکتری هایی که منجر به فساد مواد غذایی می شوند)، استفاده کمتر از آب (از بین بردن آلودگی های درون آب)، محدود کردن THM و سایر فرآورده های فرعی کلرید شده، کاهش سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی باقیمانده در مواد غذایی و …. شود.

دستگاه اوزون ساز مرغداری

ضد عفونی آب مصرفی و سیستم آبرسانی و آب مورد نیاز برای واکسیناسیون مرغداری

شستشوی سالن مرغداری و تجهیزات با اب ازنیته

ضدعفونی تخم مرغ در اتاق گاز اوزون یا آب ازن دار

حذف بوی آمونیاک مرغداری و انجام میکروب زدایی و غبارگیری

ضدعفونی انبار دانه وخوراک

اتاقک ضد عفونی افراد و کارکنان مرغداری و لباس

ضد عفونی اتاق های ستر و هچر در مراکز جوجه کشی

سیستم تصفیه و ضدعفونی هوا در حال گردش در سالن مرغداری با گاز ازن

ضدعفونی آخر دوره ای سالن و لوازم با گاز ازن در غلظت بالا

دستگاه اوزون ساز دامداری

ضد عفونی آب مصرفی دام

ضد عفونی پستان و درمان بیماری ورم پستان با آب ازن دار در دامداری

ضدعفوني و تصفيه هواي سالن شيردوشي و زايشگاه دامداري

استفاده از آب ازن دار به جاي آب داغ در شستشوي CIP دستگاه شير دوش

کاهش بو و حشرات در دامداری

استفاده از آب ازن دار به جای سموم شیمیایی برای کاهش میکروبی در کود بستر

دستگاه اوزون ساز در موارد کشاورزی

ازن ساز در صنعت کشاورزی باعث افزایش طول عمر گیاهان، کشتن علف های هرز، افزایش اکسیژن در اطراف ریشه و کاهش مصرف کود میشود. استفاده از گاز اوزون برای آبیاری (آب ازنیته) درختان میوه ، تاکستان ها، سبزیجات و … در جلوگیری از ابتلا به بیماری های کشنده بسیار مفید است. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سرعت رشد و افزایش عملکرد برخی از محصولات کشورزی از جمله گوجه فرنگی، گندم، توت فرنگی، صیفی جات و …

کاهش نیاز به مصرف کود

از بین بردن انگل خاک و کنترل علف های هرز و غیر فعال شدن میکرو ارگانسیم ها و از بین بردن عفونت ناشی از میکروارگانیسم با استفاده از ازن ژنراتور بسیار آسان میشود .

محافظت در برابر بیماری ها

سازگاری ازن با محیط زیست و عدم با قی ماندن مواد شیمیایی و مضر از آن
تصفیه فاضلاب تولیدی کشاورزی




یکی از مهم ترین گام ها در تصفیه شیمیایی آب و فاضلاب، گند زدایی و حذف میکروارگانیسم های مختلف، باکتری ها، مواد آلی و معدنی مضر می باشد.

ترکیبات کلر از جمله مواد گند زدا و ضدعفونی کننده برای تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب صنعتی و بهداشتی استفاده میشود ولی امروزه با توجه به تولید مواد مضر و سرطان زا از قبیل تری هالومتان و ترکیبات آلی کلرینه در مصرف کلر برای تصفیه آب و فاضلاب، ازن ژنراتور در حال جایگزین شدن با کلر می باشد. اوزون بدلیل عمر کوتاه پس از مدت زمانی به اکسیژن تبدیل می گردد و در نتیجه در اثر واکنش ازن با مواد آلی و معدنی موجود در آب و فاضلاب ، هیچ ماده مضری بوجود نخواهد آمد و این دلیل به محبوبیت استفاده از اوزون ژنراتور به جای کلر در صنعت آب و فاضلاب افزوده است.

ازن ژنراتور در مخازن هوادهی برای تبدیل COD به BOD و تجزیه پذیری بیولوژیکی بیشتر فاضلاب، ضمن ته نشینی بهتر در حوضچه های ته نشینی ثانویه، استفاده می شود. استفاده از ژنراتور ازن در تصفیه خانه های فاضلاب موجب افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها با افزایش راندمان تصفیه بیولوژیکی می شود

استفاده از گاز ضدعفونی کننده ازن، یاعث جلوگیری از ورود فاضلاب های بهداشتی و صنعتی آلوده به طبیعت و در نتیجه جلوگیری از آلوده شدن سفره های آب زیرزمینی شده و تاثیر بسیار زیادی بر عدم شیوع بیماری های واگیردار خواهد داشت.

سایر کاربرد های دستگاه اوزون ساز در صنایع

شستشو و ضد عفونی ظروف و بسته بندی ها مواد غذايی.
میکروب زدايی مواد غذايی در طی فرآيند توليد، حمل و نقل و توزيع
ضد عفونی ماشین های حمل مواد غذايي.
استریل کردن يخچال‌های صنعتی و انبارهای مواد غذایی
استفاده از يخ ازن دار جهت نگهداری گوشت، مرغ، ماهی و ساير مواد فاسد شدنی.
اسپری ازون برای ضدعفونی کردن البسه و لوازم مانند دستکش، پیشبند، چکمه و تیغه‌های چاقو در حین کار
افزايش تاريخ مصرف و زمان ماندگاري مواد غذايي با استفاده از گاز ازن در زمان بسته بندي مواد غذايي به جاي گاز ازت
تصفيه آب برج‌هاي خنک‌کننده (بدون نياز به ضد رسوب و ضد خوردگي)
ضدعفونی دیواره سیستم‌های خنک کننده (کولرها)
سازمان‌هاي تائيد كننده استفاده از اوزون در صنایع غدایی

معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت – درمان و آموزش پزشكي ايران
سازمان سلامتي شغلي آمريكا OSHA
سازمان غذا و داروي امريكاFDA
سازمان غذایی دارویی اروپا ADEC
آژانس حفاظت محيط زيست EPA

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 12
  • بازدید کلی : 299
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی